Het weer in Etten-Leur

Ergernis bij ouders over loze kosten voor KDV.

Verschil tussen KDV en gastouderopvang: Onderstaand probleem doet zich niet voor bij onze gastouderopvang, u betaald bij GOB-Steentje alleen de werkelijk gebruikte uren. Zie hieronder het relaas van ouders, die hun beklag deden via een artikel in de Telegraaf:

AMSTERDAM - Ouders die hun kinderen naar de kinderopvang brengen, ergeren zich groen en geel aan in rekening gebrachte kosten voor niet genoten opvang. Vooral het factureren van vakantie- en feestdagen is hen een doorn in het oog, blijkt uit een inventarisatie van De Telegraaf. Volgens critici is het pure flessentrekkerij. „Het systeem klopt niet.”

Het schoot Jhonny Spaarwater uit Lelystad in het verkeerde keelgat tijdens de laatste stakingsdag in het onderwijs, een paar weken terug. Voor die dag had hij extra opvang nodig. Dat kon wel, maar tegen extra betaling. „Terwijl de kinderen in de vakantieperiode weken achtereen niet waren geweest. Maar toen kreeg ik niets terug”, zegt hij. Hij stuurde een mail aan de opvangorganisatie, maar kreeg nul op het rekest. Hij moest de extra genoten uren betalen, zo zijn nu eenmaal de regels. De uren die hij niet gebruikte tijdens de vakantie kreeg hij als ’tegoed’, maar die moesten wel binnen een maand worden ingezet. „Daar heb ik dus niets aan, die zijn verlopen. Ik schat dat het duizend euro heeft gekost.”

 Afmelden

Het relaas van Spaarwater is exemplarisch voor veel ouders wier kroost naar de dagopvang of naschoolse opvang gaat, ook in de vakanties. Zelfs als ouders hun kinderen ruim van tevoren afmelden, zodat de opvang rekening kan houden met de personele bezetting, moeten de dagen worden afgerekend. Dat staat nu eenmaal in het contract. Enige coulance als de rekening hoog oploopt, is er niet, merkte ook Spaarwater. De Telegraaf ontving tientallen mails over dit onderwerp.

Een andere frustratie van jonge ouders is het in rekening brengen van feestdagen, terwijl de opvang dan gesloten is. Soms kunnen hier ook de uren later als ’ruiltegoed’ worden ingezet. Maar als ouders dat dan willen, blijkt het helemaal niet te kunnen, constateert Yvette de Regt. „Dat heb ik meermaals gehad. Dan had ik voor een keer opvang nodig, op een vrijdag. Dit had ik al meer dan een maand van tevoren aangevraagd. Maar dit werd afgewezen omdat er geen opvangjuffen zijn. De kind/begeleider-verhouding laat dat niet toe, is dan het excuus.” De Regt noemt het ’ruiltegoed’ een gruwel, een worst die ouders wordt voorgehouden.

"Grote commerciële kinderopvangorganisaties zijn alleen maar bezig om zoveel mogelijk geld uit de markt te halen"

Ewoud Poerink van belangenorganisatie burgerMinisterie voor het Kind en onderzoeker van de opvangbranche noemt het in rekening brengen van vakantie- en feestdagen ’pure onzin’. „Grote commerciële kinderopvangorganisaties zijn alleen maar bezig om zoveel mogelijk geld uit de markt te halen. Dit zijn mooie melkkoeien”, stelt hij. „Het veelgebruikte argument dat het personeel ook in vakanties en op feestdagen moet worden doorbetaald, deugt ook niet. In de kinderopvang werken heel veel leidsters op nul urencontracten. Die worden niet eens doorbetaald bij ziekte.”

Klachtenloket

Uit een inventarisatie van De Telegraaf bij enkele van de grootste kinderopvangorganisaties van Nederland, belangenorganisatie BOinK en het Klachtenloket Kinderopvang blijkt dat het niet eenvoudig is om precieze cijfers over de ergernis te achterhalen. Het Klachtenloket Kinderopvang behandelt ruim 280 klachten per jaar. Dit jaar kreeg het loket tot nu 24 klachten over in rekening gebrachte vakantie- en feestdagen. Vorig jaar waren dat er nog zeventien, in 2016 slechts vier. Het Klachtenloket komt pas in beeld als ouders en kinderopvangorganisaties klachten onderling niet hebben weten te schikken.

Kinderopvangorganisatie Smallsteps met ongeveer 230 vestigingen zegt slechts enkele klachten per jaar te krijgen. „Dit jaar vijf om precies te zijn”, stelt commercieel directeur Marika Zijp.

"De ouders, belastingbetalers, bedrijven en overheid draaien voor de kosten op"

Ook het aantal uren ’ruiltegoed’ waar geen gebruik van wordt gemaakt, is nauwelijks te achterhalen. Veel organisaties registreren dat niet centraal. Een enkele kinderopvangorganisatie wijdt er een regel aan in het jaarverslag. Zoals Kinderopvang Haarlem, met meer dan dertig locaties. In het laatst gepubliceerde jaarverslag enkele maanden geleden, stelt de organisatie dat ’zestig procent’ van het ruiltegoed wordt ingezet. De overige veertig procent wordt dus wel betaald. „Maar geen kind dat er voor wordt opgevangen”, zegt Poerink. „De ouders, belastingbetalers, bedrijven en overheid draaien voor de kosten op.” Belangenorganisatie BOinK zegt dat oudercommissies ’veel vragen’ krijgen over het ruilbeleid. „Vooral over het niet kunnen inzetten van ruiltegoeden, omdat er geen plek is op de groep. Wij vinden dat die uren dan in ieder geval financieel vergoed moeten worden.”

Miljarden

Hoeveel geld er in verloren opvanguren omgaat, is niet vast te stellen. Maar in de kinderopvang gaan miljarden aan belastinggeld om, blijkt uit recente CBS-cijfers. Vorig jaar werd voor bijna negenhonderdduizend kinderen 2,3 miljard aan kinderopvangtoeslag uitgekeerd, gemiddeld vierduizend euro per huishouden. Gemiddeld wordt via de belasting zeventig procent van de opvangkosten aan ouders vergoed.

Het ministerie van Sociale Zaken maakt zich ogenschijnlijk niet druk over de verkwisting van belastinggeld aan ongebruikte opvanguren. In een reactie stelt een woordvoerster dat het iets is tussen ouder en opvang. Het ministerie benadrukt dat een deel van de kosten van de ouders wordt vergoed, niet het aantal afgenomen uren.

Richtlijnen

De Brancheorganisatie Kinderopvang laat bij monde van een woordvoerder weten dat er geen richtlijnen zijn voor welke uren in rekening gebracht mogen worden of over de geldigheidsduur van de ruiltegoeduren. „Het is een zaak tussen ouder en opvang.”

"Op een gegeven moment kreeg ik niet eens meer antwoord op mijn mails"

Dat ouders volgens de officiële cijfers weinig klagen, komt wellicht doordat het geen zin heeft, stelt Poerink. „Ouders kunnen niks doen. Het is vastgelegd in wurgcontracten.” Dat blijkt ook uit de uitspraken van het Klachtenloket Kinderopvang. In zo goed als alle gevallen zijn de klachten ongegrond verklaard. De redenering is vrijwel altijd dezelfde: ouders tekenen het contract en gaan dus akkoord met de voorwaarden. Maar ouders hebben niet veel keus, vindt Spaarwater. „De opvang van mijn kinderen zit in de school, vriendjes en vriendinnetjes zitten er. Er zijn wel alternatieven, maar die hebben ook grote nadelen. Je bent dus toch op die ene opvang aangewezen.” Ook Spaarwater heeft het er maar bij laten zitten. „Op een gegeven moment kreeg ik niet eens meer antwoord op mijn mails.”

 
 
 
 

Contact

Heeft u een vraag of wilt u gebruik maken van onze diensten? Neem dan contact met ons op.

Contact

Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 076-5037501.

www.nanny-care.nl

info@gob-steentje.nl

Geboortebord

Baby op komst? Ontvang als klant een mooi geboortebord!

Geboortebord